Cuti Dah Nak Habis Pun!!

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Cuti semester 1 masih tinggal lagi beberapa hari. Setelah hampir sebulan setengah bercuti daripada segala buku akademik, akhirnya sekarang sudah tiba masa untuk mengembalikan kekuatan daya otak kepada maksimum kembali.

Semester 2 dan juga merupakan semester akhir saya dalam Asasi Sains, akan menjelma jugak pada 16 November 2009. Walaupun rasa macam tiada semangat, pasal lama sangat cuti berbanding universiti-universiti lain ( kursus asasi ), jadi mood bermalas-malasan ketika cuti masih belum hilang. Hehe..

Tapi pada cuti semester kali ini, ada beberapa aktiviti yang berlaku. Satunya, saya telah selamat menjalani Malaysian University English Test pada 20 Oktober ( speaking ) dan bakinya pada 7 November yang lepas. Semoga keputusan MUET ni dapat capai band 4 paling kurang, insyaAllah. Setelah berusaha dengan sendiri, kerana di universiti kami, kami tidak ada subjek khusus untuk MUET ni. Jadi, semuanya belajar sendiri dengan merujuk buku, kawan-kawan dan jugak internet. InsyaAllah, setelah berusaha, kita hanya mampu berdoa dan bertawakkal kepada Allah. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang banyak membantu, memberikan semangat dan nasihat serta mendoakan.

Pada cuti semester ini jugak, nak kata sibuk tak lah jugak dengan tugas ni. Dilantik menjadi Setiausaha Kursus Pengurusan Organisasi iLuvislam.com di bawah anjuran Event Team Malaysia. Kursus ni melibatkan krew iLuvislam.com dari seluruh Malaysia, insyaAllah yang akan berlangsung pada 4-6 Disember 2009. Mohon doa sahabat-sahabat sekalian agar program ini berjalan dengan lancar. Apabila program melibatkan beberapa hari yang kena bermalam, sudah tentu bajetnya besar, kerjanya banyak, usaha yang gigih. Alhamdulillah, rakan-rakan seperjuangan dalam jawatankuasa program sangat bersemangat untuk menguruskan hal ini. Semoga usaha kita ini mendapat keredhaan Allah sebagai amalan buat diri kita.

Seringkali ada yang bertanyakan mengenai penglibatan saya dalam iLuvislam.com sebagai moderator forum dan jugak sebagai Event Team Malaysia. Soalan biasanya melibatkan kewangan atau lebih tepat dikatakan elaun. " Kamu dapat elaun berapa sebulan? " Inilah antara soalan yang glemer yang pernah ditanya. Hanya menjawab, sukarela. Tak tahu lah kenapa, sangat sayang untuk meninggalkan iLuvislam.com. Bak kata Makngah, macam dijampi pulak. Hehe. Kerana apa ye? Mungkin hanya sesiapa yang merasainya sendiri akan boleh menjawab dan tahu akan jawapannya..

Salah satunya, i love islam ( iluvislam ). Daripada ini, dapat satu jawapan. Bekerja kerana sayangkan Islam. Bersama-sama untuk mengajak remaja-remaja terutamanya kepada Islam kembali, tidak kira atas dasar dia dari mana dan sebagainya. Yang kedua, ukhuwwah. Ukhuwwah yang begitu erat dalam kalangan krew walaupun ada yang hanya mengenali di alam maya, namun atas dasar ukhuwwah kerana Allah, kami sangat erat. Itulah yang sangat indah. Alhamdulillah Ya Allah..

Kembali kepada topik asal, mengenai semester. Semester 2 yang akan datang, mestilah lagi mencabar berbanding sem 1 baru-baru ini. Lagi 4 bulan diriku harus bertahan untuk menghabiskan asasi ini. Keputusan sem kali ini amat penting untuk melayakkan diri saya untuk memilih kursus yang diminati dan jugak untuk 'fly over the sea'. Hehe, insyaAllah kalau ada rezeki. Sem 2 ini insyaAllah akan lebih struggle berbanding sem 1 yang dikira tak 100% serius. Result sem 1 pun belum menunjukkan tanda-tanda untuk diumumkan.

Mohon doa daripada sahabat-sahabat sekalian agar segala urusan saya pada tahun ini, tahun depan dan selepas ini akan berjalan dengan lancar, dipermudahkan segala urusan oleh Allah dan dalam keredhaanNya. InsyaAllah...



Meninggalkan posting kali ini dengan sedikit kata-kata nasihat, insyaAllah :

Belajarlah “aku tidak tahu”, kerana jika engkau belajar “aku tidak tahu“, mereka akan mengajar engkau sehingga engkau tahu, tetapi jika engkau belajar “aku tahu” maka mereka akan bertanya engkau sehingga engkau tidak tahu!!



Barakallahu lakum..

Wallahu A'lam




0 komenan anda..la la: