Solat Tahajud Dari Perspektif Islam...


Solat tahajud ialah ibadah yang kita lakukan pada malam hari, biasanya tengah malam atau lewat malam. Solat tahajud juga dikenali sebagai shalatullail. Solat ini sangat baik dilakukan terutama kepada para pemimpin Islam kerana Rasulullah SAW dan para sahabat r.a tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka, sebagai ibadat tambahan. Dalam Al- Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menggalakkan umat Islam mengerjakan solat tahajud sebagai ibadat tambahan pada waktu malam begitu juga terdapat beberapa hadith Nabi SAW mengenai perkara ini.

TIDUR DAN SOLAT TAHAJUD

Umumnya manusia mengatakan tidur malam perlu antara 6-8 jam sehari. Tetapi pendapat ini ditolak oleh para saintis Barat seperti Dr Ray Meddis, seorang profesor di Department of Human Sciences, England University of Technology yang mengatakan bahawa manusia sebenarnya perlu tidur malam selama tiga jam sahaja. Waktu tidur boleh dibahagi kepada dua bahagian - tidur ayam dan tidur lelap. mimpi biasanya berlaku dalam tidur lelap. manusia perlu berlatih untuk tidur lelap kerana tidur ayam adalah masa berangan-angan yang membuang masa sahaja. Tidur yang sebenarnya ialah ketika tidur lelap yang mengikut kajian saintis Barat ialah selama tiga jam.

Kita merasakan tidur malam kita selalu tidak cukup. Ini kerana kita tidak terlatih atau mengikut peraturan yang perlu diikuti ketika tidur. Apabila seseorang atlet hendak memasuki suatu pertandingan atau lumba lari dia akan berlatih hampir setahun sebelum perlumbaan itu bermula. Dengan demikian dia ada harapan untuk memungut pingat emas. Demikian jugalah kita mesti berlatih diri kita tidur mengikut peraturan.

Mengikut kajian ahli perubatan Barat, sebelum kita merasa hendak tidur, mula-mula sekali kita akan merasa mengantuk di mana suhu badan kita akan menurun. Dengan mengatur waktu tidur dan menggunakan jangka suhu kita boleh latihkan diri kita untuk tidur apabila perlu. Tidur yang diatur boleh menjimatkan masa kita dan membolehkan kita melakukan ibadah dan kerja-kerja lain. Rasulullah telah memberikan contoh terbaik untuk tidur lengkap dengan doa-doanya. Bolehlah kita ringkaskan latihan untuk tidur malam seperti:

1. Makan malam yang sedikit sekadar alas perut supaya tidak lapar. Jika kita makan malam yang banyak ianya menyebabkan kita cepat mengantuk dan susah bangun dari tidur, sudah tentu kita akan terlebih tidur pula.

2. Tunaikan solat Isya' sebelum tidur.

3. Bersihkan tempat tidur seperti tilam, bantal dan cadar dari habuk dan lain-lain kotoran.

4. Amalkan doa-doa sebelum dan sesudah tidur seperti diajarkan Rasulullah SAW.

Kurangkan amsa tidur dari lapan jam sehari kepada tujuh jam sehari untuk bulan pertama latihan, pada bulan kedua, kurangkan amsa tidur malam kepada enam jam sehari, seterusnya pada bulan ketiha kepada lima jam sehari hingga boleh tidur untuk masa tiga jam sahaja.

Cara untuk kita tidur dan bangun juga mempunyai peraturan yang perlu diikuti untuk menjaga kesihatan dan mengelakkan diri kita dari dihidapi pelbagai penyakit. Umpamanya kita yang suka bangun tidur melompat dari tidurnya boleh mendhadapi risiko sakit jantung yang boleh membawa maut. Demikian menurut pendapat seoarang doktor dari China- Dr Huang Guoxiong dari Kolej Perubatan Lioning.

Di dalam Al- Quran ada menyebut segolongan manusia yang masuk syurga kerana ibadah malamnya dan kurang tidur malam. Firman Allah dalam Al- Quran yang bermaksud: " Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa ada di alam syurga dan dekat dengan air yang mengalir. Sambil mengambil apa yang diberi oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum ini di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik. Mereka sedikit sekali tidur di waktu maam. Dan akhir-akhir malam mereka memohon ampun kepada Allah." ( Surah Az- Zaariyat: ayat 15-18 )

Setiap perkara yang digalakkan dalam Islam pasti ada hikmahnya yang tersurat yang kadangkala manusia sendiri tidak dapat memikirkan sebab musababnya. Tetapi yakinlah bahawa Allah telah mengaturkan yang terbaik untuk kita sebagai hambaNya. Oleh itu, lakukanlah segala apa yang diperintahkan oleh Allah dan tinggalkan apa yang dibenciNya untuk mencapai satu matlamat yang mulia iaitu Cinta Allah yang pastinya manusia tidak berbahagia apabila memilikinya.
_________________
* SOLAT MALAM *

0 komenan anda..la la: