Kehebatan Ayat Kursi...


Ayat ini diturunkan selepas berlakunya Hijrah. Semasa penurunannya, ia telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka. Rasulullah SAW dengan segera memerintahkan Zaid bin Tsabit menulis serta menyebarkannya. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardu, setiap pagi dan setiap petang, setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah SWT.
Mengikut keterangan dari kitab “Asraarul Mufidah” sesiapa mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali, maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah. Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, sesiapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah, Allah akan mencerdaskan akal fikirannya serta memudahkannya menerima ilmu pengetahuan. Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara nabi Muhammmad. Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah dari gangguan serta hasutan syaitan. Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah akan terhindar dari pencerobohan pencuri.
AYAT KURSI MENJADI BENTENG YANG KUAT MENYEKAT PENCURI DARI MEMASUKI RUMAH.
Mengamalkan membaca ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanan. Ayat Kursi juga dibaca dengan penuh khusuk, InsyaAllah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda memasuki rumah itu, eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, InsyaAllah, mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan zahir dan batin.
UNTUK AMALAN KITA BERSAMA.
Fadhilat ayat Kursi mengikut hadis-hadis Rasulullah SAW.
1) “Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi Allah menghilangkan segala kefakiran didepan matanya”.
2) Sabda baginda lagi, “Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan solat sunat 2 rakaat, Allah memeliharanya dari kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar”.
3) Barangsiapa membaca ayat Kursi apabila baring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang malaikat memeliharanya hingga ke subuh.
4) Barangsiapa membaca ayat Kursi diakhir setiap solat fardu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga solat yang lain.
5) Barangsiapa membaca ayat Kursi diakhir tiap solat, tidak mencegah ia akan masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.
6) Barangsiapa membaca ayat Kursi diahkir tiap-tiap solat fardu, Allah menganugerahkan dia dihati-hati orang yang bersyukur perbuatan-perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi juga Allah melimpahkan padanya rahmat.
7) Barangsiapa membaca ayat Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
8) Barangsiapa membaca ayat Kursi diahkir solat, Allah Azza Wajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.
9) Barangsiapa yang membaca ayat Kursi ketika dalam kesempitan, nuscaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.
10) Dari Abdullah bin ‘Amar, Rasulullah SAW bersabda, “SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT”.
_______________
* HEBATNYA *

2 komenan anda..la la:

insyaAllah...amalan yang istiqamah diberkatiNya..
cuma ana nak tau post pasal 10 orang mayat tidak busuk..bukan ke puteri salah tulis...
10 golongan???sepatutnya?

 

yeah....syukran...kesilapan puteri...tak terperasan plak kesilapan tue...asif jiddan