Bersawang Sudah...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Lamanya tidak menjengah ke blog ni. Apa punya tuan kan?..Blog sendiri pun tak jenguk. Apa pun, itulah hakikatnya apabila diri sudah terlalu sibuk..Walaupun ada banyak perkara yang nak diperkatakan, tapi masa pulak tidak mengizinkan untuk menari-narikan jari atas keyboard ni..

Banyak jugak tak update program2 iLuvislam yang saya sertai bulan ni dan bulan lepas. Antaranya ifthar krew di Shah Alam, ifthar krew bersama Oasis di Masjid Usamah, ifthar kat rumah Kak Asniza..Ish2...Dan umurku sudah genap 19tahun dalam tahun hijriah..iaitu pada 13 Ramadhan..Alhamdulillah

Ramai jugak yang sudah tegur..bloh dah bersawang tue, pergilah update..hehe..tapi itulah, kekangan masa dengan aktiviti lain yang buatkan blog ni bersawang..tambahan pulak, final exam just around the corner...lagi dua minggu sahaja lagi

Ramai yang cakap, final lepas raya, tak boleh raya mana la tahun ni. Saya jawab, raya is raya, exam is exam, book is book, study is study..haha...Maknanya, semua tu berbeza kan..Lagipun raya tu kan satu nikmat daripada Allah..Kenapa nak biarkan berlalu dengan begitu saja kan? Cuma kena beraya dalam bersederhana la..Tak perlu kepada kemewahan, nanti akan wujud pembaziran..Pembaziran itu adalah syaitan..nauzubillah..

Sekarang jugak sudah bertambah bz..Pasal dah kena pegang jawatan lain dalam iLi..Satu sebagai moderator forum dan lagi satu event crew..dua jawatan yang job scope berbeza..Satu tugas secara online dan lagi satu tugas secara offline..Hehe..

Dan jugak dijemput jadi admin di satu web baru. Iaitu di www.deriaislah.ning.com, web yang diasaskan oleh ustaz saya di maahad tahfiz dulu..Mintak pertolongan untuk uruskan bahagian akhawat. Risau nak terima, banyak sangat amanah.

Ini baru yang tugas online. Belum tugas offline..hehe. Ke mana test, ke mana assignment, ke mana report, ke mana kuiz dan sebagainya. Tu sebagai pelajar..Aihh..merepeknya la posting kali ni..Tak tahu apa nak cakap.

Ramadhan dah semakin berlalu. Bakal meninggalkan kita. Adakah kita akan menemui lagi Ramadhan akan datang? Atau ni Ramadhan terakhir kita? Bagaimana amal ibadat kita pada Ramadhan kali ni sahabat-sahabat? Atau Ramadhan hanya berlalu begitu sahaja tanpa kita ambil peluang merebut gandaan pahala yang Allah janjikan berlipat kali ganda pada bulan barakah ini? Atau kita dalam golongan yang hanya penat berpuasa tanpa mendapat apa-apa ganjaran?..Nauzubillah..

Satu pandangan yang saya terfikir, kenapa apabila di bulan Ramadhan, walaupun syaitan-syaitan diikat oleh Allah, tetapi masih ada manusia yang melakukan kemungkaran? Selalu terfikir pasal hal ini. Apa yang saya boleh buat konklusi, bukan sebagai alim ulama' jauh sekali, ustazah pun jauh sekali..Tapi pendapat dari akal sendiri..Kenapa sedemikian?..Mungkin kerana telah lama syaitan berada dalam diri kita. Telah lama syaitan menguasai diri kita. Sampaikan ia sudah sebati dalam diri manusia itu. Walaupun tanpa kehadiran syaitan laknatullah, hawa nafsu kita masih dikuasai oleh syaitan. Dalam diri manusia itu sudah bersyaitan. Itulah kemungkinan sebabnya, walaupun syaitan telah diikat, manusia masih melakukan kemungkaran. Diri manusia itu sudah terkesan dengan perangai syaitan yang sering melakukan kemungkaran..Nauzubillahi min zalik..

Marilah kita muhasabah balik diri kita..Adakah kita tergolong dalam golongan tersebut atau bagaimana?..Mari kita lipatgandakan amalan kita di malam-malam terakhir Ramadhan ni..

Doakan kejayaan saya dalam Final Exam pada 29 September hingga 5 Oktober ni..InsyaAllah..

Barakallahu lakum..
Wallahu Taala A'lam...

0 komenan anda..la la: