Robot Dan Pencipta...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Wa..dah lama biarkan blog ni bersawang, bersemut, berkulat...Ntah apa lagi..Kurang kelapangan masa untuk menari-narikan jari di atas keyboard ini untuk menaip posting baru. Kalau ada posting baru, itupun main copy paste sahaja dari web kesayangan, iluvislam.com..Biasa la, masuk ke Kursus Asasi, memang padat sangat. Memang diakui, masa kelas tidaklah padat sangat, tapi pembelajaran semuanya laju. Asyik bergilir dengan kuiz, test, assignment.. Hampir setiap minggu akan ada kuiz dan test.

Alhamdulillah, setakat ni, masih lagik boleh membahagikan masa antara taklif sebagai hamba Allah, anak, pelajar, moderator dan sebagainya..Selagi kita menolong agama Allah, Allah akan menolong hambaNya. Itu janji Allah dalam KitabNya..

Berbalik kepada tajuk posting di atas...Robot Dan Penciptanya...Kalau kita tengok dan baca dalam akhbar, Jepun contohnya antara negara yang maju dan canggih teknologinya. Banyak robot yang mereka hasilkan. Yang keupayaan fizikal mereka lebih daripada manusia. Ada yang boleh menterjemahkan pelbagai bahasa, yang membersihkan rumah, yang menjaga rumah, dan macam-macam jenis robot lagi.

MasyaAllah, mesti kagum sangat bila tengok, waaahh..robot ni boleh buat macam ni, macam tu, apa-apa lagik la. Sampaikan, pengguna dan yang memerhatikan robot tu sangat kagum dengan hasil ciptaan tu. Then berfikir, mesti tuan punya pencipta robot tu sangat genius, sampai boleh mencipta robot yang demikian canggih.

Tapi, setiap ciptaan mesti ada kelemahan kan. Siapa yang lebih tahu mengenai kelemahan robot tu?..Mesti lah pencipta robot tu yang lebih tahu dan arif mengenai kelemahan dan jugak kelebihan serta kemampuan yang ada pada robot tu kan? Pasal dia yang mencipta robot tu. Kalau robot tu salah fused ke apa ke, mesti la pencipta tu yang akan tahu tang mana robot tu rosak, ada problem apa.

Kenapa tetibe bercakap pasal robot pulak ni. Entah apa-apa je. Tak ada angin, tak ada ribut, bercakap pasal robot. Ish2..

Kita analogikan robot dan pencipta dengan antara kita dengan Allah..Kita sebagai hasil ciptaan Allah, dan Allah la yang menciptanya..Kerap kali kita dengar orang mengadu dengan dugaan dan musibah yang mereka dapat. Ada ramai yang katakan, "aku tidak mampu untuk hadapi musibah ni. kenapa Allah timpakan musibah ni pada aku?"..Nauzubillah..Ini macam telah menidakkan apa yang Allah timpakan padanya..

Allah sebagai pencipta kita. Allah la yang lebih tahu apa kelebihan, kelemahan dan kemampuan kita sebagai ciptaanNya. Macam robot tadi jugak, pencipta robot tu lah yang lebih tahu kelemahan, kelebihan dan kemampuan robot tu. Semuanya Allah dah aturkan cukup baik untuk hambaNya, cukup teratur. Itulah buktinya kasih sayang Allah kepada hambaNya..

Cuma...mana pulak bukti kita cintakan Allah?.Kalau robot tadi, memang akan patuh dan taat apa yang penciptanya arahkan. Itu robot...yang tiada akal. Namun kita? Bukan ke kita ni sebagai khalifah Allah, makhluk mulia di Bumi Allah?..Yang sudah pastinya, kita dikurniakan akal untuk kita berfikir, yang membezakan kita dengan makhluk lain.

Tapi, bagaimana cara kita gunakan dan manfaatkan akal kurniaan Allah itu sebagai kepatuhan kita kepada Dia?..Muhasabahlah balik diri kita semua, apa yang kita dah gunakan dengan nikmat akal yang Allah kurniakan. Adakah kita boleh dikatakan sama dengan robot?..yang sememangnya akan ikut dan buat apa yang penciptanya arahkan..Atau, kita sama dengan makhluk lain yang tidak patuh dan taat dengan perintah penciptanya?...

Namun, yang penting, kitalah makhluk sebaik-baik ciptaan oleh Tuhan yang Satu..Allah yang Maha Esa...Jom kita renung balik amal diri kita selama ini...

Wallahua'lam

3 komenan anda..la la:

bt0l tu putri...wahh..cantik je analogi die...

.^_^.

 

Wah wah. Kenapa cakap pasal robot ni? Ain gile Transformers juga ke? Hehe. Tapi betul tu, hanya Pencipta yang akan kenal kelemahan ciptaanNya. Sebab itu, kami diberikan Al-Quran dan As-Sunnah untuk mengenali dan mendekati Pencipta kami. Sungguh, kami ni semua hanya insan yang lemah dan tidak berupaya tanpa pertolongan dariNya.

 

puteri pun tgk doraemon ke?
huhu ^^

sujud dan syukur kepada Dia Yang Maha Pencipta..