Temuduga Darul Quran...


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...hehe
Letih betul ar hari nie pasal pagi tadi pergi ke Dungun then balik petang gak ar. Hari nie ada temuduga untuk kemasukan ke Maahad Darul Quran, Kuala Kubu Bharu di Selangor. Baru semalam dapat tahu nama saya termasuk yang kena pergi temuduga nie, then hari nie dah kena pi temuduga di Dungun. Memang cepat sangat masanya. Jadi, tak buat apa-apa persiapan pun nak hadapi temuduga tue. Just pergi sana, bawak diri dan Al Quran.hehe

Walaupun pernah dah ditemuduga sebelum nie iaitu temuduga untuk pertukaran pelajar ke Jepun, tapi tetap gak nervous untuk temuduga DQ nie. Entah lah, dah memang begini ar. Temuduga hari tue tak ada ar nervous sangat. Relax jek walaupun temuduga tue lagik tough pasal kena speaking. Hehe..

Mujur gak ada ar sedikit pengalaman menghafaz Al Quran nie memandangkan dah biasa masuk pertandingan hafazan, jadi dapat lah jugak gunakan masa kat sana pagi tadi.

Kat sana ada dua panel, satu panel DQ dan satu lagi panel UIA. Panel UIA nie nak tengok kita punya akademik lah pasal lepas habis program di DQ nie, pelajar akan diserap masuk terus ke UIA untuk course sains. Jadi kalau dapat masuk sini, InsyaAllah dapat lah dua manfaat, manfaat dunia dan juga akhirat dalam masa yang sama.

Masa saya jumpa kat panel DQ, adalah dapat muka untuk dihafaz tue. Then masuk balik kat tempat berkumpul pelajar sekolah saya, iaitu kat dewan makan sekolah tue. Masya Allah, mula2 tenang jek ar. Tapi kejap lepas tue, time diorang rehat. Memang agak bising lah. Agak mengganggu ar nak fokus kepada hafazan tu. Kitorang diberi masa satu jam untuk menghafaz. Masa yang saya kira agak panjang la memandangkan saya dah biasa menghafaz. Tapi tak apa lah.

Masa nak tasmi' tue ar agak berdebar. Adoi. Alhamdulillah dengan kalimah bismillah dan selawat, dapatlah tenangkan hati nie. Lepas dah mula ayat pertama, nampak ustaz tue anggukkan kepala, dah bertambah yakin ar masa tue. Hehe. Lepas habis hafazan yang saya kira tak berapa lancar mana pun, then kena tanya lah beberapa soalan pasal minat nak masuk DQ nie.

Then time nak pi jumpa panel UIA plak...Aih nie lagik satu hal. Punya lah sejuk dalam bilik tue. Campur sejuk dalam hati lagik. Hehe. Mujur gak panel yang tanya tue adalah senior sekolah ana dulu, Ketua Pengawas tue. Wah. Hehe. Memang banyak soal pasal keinginan kita nak ke oversea lah pasal once masuk DQ, kalau dah habis DQ memang susah dah nak apply mintak oversea pasal diorang dah pegang kita untuk masuk ke UIA. Jadi, untung jugak lah masuk DQ nie.

So, lepas nie hanya tunggu keputusan je lah macam mana. Ada rezeki saya ke sana, berjaya lah. Hehe. Then sekarang tengah ready untuk pertandingan hafazan plak, hari Isnin nie. Jadi sesapa yang murah hati, baik hati, bolehlah tologn doakan saya ek. Ok.
__________________________
* REZEKI DI MANA-MANA *



2 komenan anda..la la:

amiiiinnnnnnnnn....

(tolong aminkan untuk sumer doa2 nti..:))