Raya..Balik Kampung !!

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Malam ni dah cukup 10 Zulhijjah, maka sudah masuk hari Eidul Adha. Sudah kedengaran di serata tempat, laungan takbir yang sangat bermakna..

Semalam punya la resah pasal sepatutnya menurut jadual, kelas hari ni habis pada pukul 12.30 tengahari. Tapi lepas berjumpa dengan Prof, beliau benarkan balik awal. Yess, sukanya hati. Hehe..

Hari ni rasa nak share pengalaman pertama balik kampung beraya dalam keadaan kesesakan jalan raya. Huhu..Hari tu Eidul Fitri, tak bersesak kerana pulang cuti raya awal seminggu daripada orang lain. hehe

Hari ni, saya bertolak balik ke kampung dari Shah Alam dengan menaiki kereta bersama-sama sepupu dan suaminya. Jam 12 tengahari baru bertolak setelah pergi melawat nenek suami sepupu terlebih dahulu sebelum bertolak balik beraya di Terengganu.

Bermula dari lebuhraya di Gombak, sudah menunjukkan tanda-tanda akan berlaku kesesakan. Kereta-kereta penuh di stesen minyak sepanjang lebuh raya. Tak kira Shell, Petronas, BHP, Caltex dan sebagainya. Berderet kereta untuk mengepam minyak.

Sampai sahaja di tol Gombak, ya Allah. Sesak!! Kereta semua bergerak sangat perlahan, sikit-sikit je. Pasal kemungkinan kerana hanya dua jalan dibuka, satu jalan ditutup kerana penyelenggaraan. Sebelum sampai di terowong, Alhamdulillah kembali pulih dari kesesakan.

Tapi yang sadisnya. Ingatkan lebuhraya Kuala Berang menuju ke Kuala Terengganu tak sesak. Guna jalan tu, memang mula-mula tak ada orang sangat guna jalan ni. Sampai di mana entah, lupa pulak nama kampung kat situ. Kampung Tok Dor rasanya. Dah start jem sangat teruk. Ramai yang patah balik. Kami pun hairan jugak. Kenapa mereka berpatah balik. Kereta yang menuju ke Kuala Terengganu tidak bergerak. Gerak sikit demi sikit je.

Masa tengah jem tu, sempat tanya pemandu yang nak patah balik tu. Pemandu tu cakap, jalan sesak teruk sepanjang 15km. Dia cadangkan supaya patah balik. Waaa, nak patah balik lagi jauh. Dan bukannya tahu jalan alternatif di situ. Jadi, redah sahaja la. Sampailah nampak pakcik kat tepi jalan. Sepupu saya pun tanya, kenapa? Ada kemalangan ke apa? Jawab pakcik tu, jalan runtuh kat depan sana. Sebab tu sesak teruk.

Dalam bersesak ni la banyak menguji kesabaran kita sebenarnya sebagai pemandu. Sama ada kita ni memang penyabar, berhati perut, hormat menghormati dan sebagainya. Ramai pemandu tadi mengambil sikap penting diri dengan memotong kereta yang line up. Diorang potong menggunakan jalan sebelah kiri sedangkan hanya ada satu lorong sahaja. Kiranya, masuk bahu jalan la, then sibuk-sibuk nak mencelah masuk line balik.

Ada tu plak, yang terus masuk lorong lawan arus untuk memotong memandangkan lorong tu lengang. Memang tak ada sikap sabar dan menghormati pemandu-pemandu lain. Kalau kita nak cepat, orang lain pun nak cepat jugak. Kalau kita serabut dengan keadaaan sesak, pemandu lain pun macam tu jugak. Jika kita kepenatan, pemandu lain pun kepenatan jugak. Jadi, jagalah etika kita, adab kita ketika memandu. Allah dan Rasul dah susun cantik macam mana adab dalam setiap perkara. Adab ni la yang perlu kita ikut supaya semuanya dalam keadaan aman dan harmoni. Jangan mementingkan diri kita sahaja tanpa memikirkan keadaan orang lain macam mana.

Lastnya, jalan jem sepanjang lebih kurang 10km ( berita diterima sebelum tu tak tepat la kiranya ).. Dan kami terperangkap dalam kesesakan kat situ, satu jam setengah. Rupanya, jalan di situ agak teruk ( masih dibaiki ) dan sempit. Mungkin faktor ni yang menyebabkan kesesakan. Tambahan pulak di musim perayaan ni.

Sebelum mengundur diri ( sudah keletihan ), Selamat Menyambut Eidul Adha kepada semua muslimin muslimat. Semoga ibadah korban kita diterima Allah sebagai antara amalan penyumbang pahala kepada kita. Mari kita renung dan mengingati kembali sirah Nabi Ibrahim AS dan anaknya Nabi Ismail AS. Bagaiman kisah pengorbanan mereka. Sanggup menggadaikan nyawa kerana keyakinan dan kepatuhan kepada suruhan Allah.

Mari kita muhasabah balik diri kita. Fikir, apa pengorbanan yang telah kita lakukan selama ini di jalanNya? Adakah sudah memadai? Tepuk dada, tanya iman kita macam mana.

Barakallahulakum fi khairin barakah.

Wallahu A'lam

0 komenan anda..la la: