Suara Siswa...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Ya Allah...sungguh kepenatan sekarang, habis sakit urat-urat badan terutama kaki. Sampaikan urat-urat di perut pun dah terasa sangat lenguh dan tegang..Haha..Inilah kesannya apabila dulu selalu exercise dan training stamina untuk taekwondo, tapi dah lama tak turun training. Jadi, diri pun dah tak terbiasa dengan aktiviti lasak, dah kurang stamina dah..

Aishh, apa kaitan stamina dengan tajuk kat atas plak.. Waaa, mungkin ada sesetengah dari kalian yang pernah dengar program di atas kan. Ala, program yang ada dalam RTM 1 tu, pengacara oleh Fazlee Yaakob. Program ni dibuat di Dataran Menara Sultan Abdul Aziz Shah UiTM Shah Alam. Jadi, penontonnya ialah kami la, pelajar-pelajar asasi yang masuk awal daripada pelajar diploma dan pelajar ijazah.

Pukul 7.30 malam kitorang dah digerakkan untuk menuju ke Menara SAAS, tapi dengan menaiki bas la. Memang ekspress dan cepat sangat perjalanan nak ke Menara SAAS tu pasal kemungkinan untuk mengejar masa dan persediaan bagi siaran langsung. Tajuk dibincangkan oleh para panel ialah " Patriotikkah Siswa Kita?"..Ahli-ahli panel pulak terdiri daripada VC UiTM sendiri, Tan Sri Dato' Seri Prof Dr. Ibrahim Abu Shah ( makkkk aihhh, panjangnya gelaran...), then YDP MPP UKM dan YDP MPP UM..Memang hangat jugak la kot perbincangan ni. Rasa lucu pun ada jugak berada dalam program siaran langsung, siap suruh kitorang acting, tepuk-tepuk tangan..huhu..

Yang berkaitan dengan staminanya, kitorang balik dengan kaki sendiri. Maksudnya berjalan la. Dari menara SAAS tu sampai lah ke kolej kitorang, Kolej Melati. Waa, lebih daripada 10minit berjalan baru sampai. Petang tadi pun dah berjalan jarak yang agak jauh dari fakulti untuk balik ke kolej. Memang penat sangat. Mujur la esok kelas start pukul 2 petang, tapi itupun tak tahu jadi ke tak makmal. Kalau tak jadi pun tak pe, really need rest. Haha. Ramai yang tak berapa puas hati, pasal nak pi ke tempat tu dijemput dengan menaiki bas, tapi pulang dengan berjalan kaki. Tapi, saya faham je. Bas dah tak gerak la jam 10.30 malam. Jadi menggagahkan diri yang dah tak berapa nak kuat ni untuk balik dengan berjalan kaki sebab YDP cakap, kalau nak tunggu bas boleh, dia boleh call, tapi dia tak boleh nak jamin sama ada bas tu ada ke tak. Jadi, daripada ambil risiko, kitorang ramai jugak balik berjalan kaki.

Alhamdulillah selamat sampai di kolej. Ini baru sedikit kesusahan dalam menuntut ilmu pada masa kini kan? Bayangkan ulama' pada zaman dahulu yang tiada kemudahan pengangkutan pun untuk pergi ke serata tempat di dunia ini untuk menuntut ilmu. Hanya ada unta, keldai dan kaki sendiri sebagai pengangkutan. Masya Allah, betapa kuat keinginan mereka untuk menuntut ilmu, betapa kuat iman mereka yang nak dibandingkan dengan kita. Setebal manakah iman kita? Cukup layakkah dikatakan iman kita se'tebal' kulit bawang yang nipis itu?

Astaghfirullah..Sama-samalah kita bermuhasabah dan merenung kembali amalan-amalan kita selama ni. Setinggi mana kecintaan kita kepada Allah melebihi kecintaan kita kepada duniawi..Allahu Rabbi..

" Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi 'ala di-nika, wa 'ala tho-atika..." amiiiin...

Wallahua'lam

1 komenan anda..la la:

tuka tajuk la.
anda siswi okeh. haha