Keajaiban Basmallah...

Bismillahirrahmanirrahim...

Suatu ketika Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu salah seorang sahabat Rasulullah SAW yang terkenal, bertemu dengan syaitan penggoda orang mukmin dan syaitan penggoda orang kafir. Syaitan penggoda orang kafir itu gemuk, segar, rapi, dan memakai baju yang elok. Sedangkan syaitan penggoda orang mukmin kurus, kering, kusut dan telanjang.

Syaitan gemuk itu bertanya kepada syaitan penggoda kaum mukmin yang kurus: " Kenapa keadaanmu menyedihkan? Kau kurus kering, kusut, dan telanjang."

" Aku bertugas menggoda orang mukmin yang selalu berzikir dan membaca basmallah menyebut nama Allah. Ketika hendak makandan minum, ia membaca basmallah menyebut nama Allah, maka aku tetap lapar dan haus. Ketika memakai minyak wangi, ia menyebut nama Allah, maka aku tetap kusut. Dan ketika memakai baju, ia juga menyebut nama Allah sehingga aku tetap telanjang."

Syaitan gemuk menyahut:

" Kalau begitu aku beruntung. Aku bersama orang kafir yang tidak pernah menyebut nama Allah. Pada waktu makan ia tidak menyebut nama Allah sehingga aku boleh ikut makan bersamanya sampai puas. Ketika minum dia juga tidak menyebut nama Allah sehingga aku boleh ikut minum. Ketika memakai minyak wangi, ia tidak menyebut nama Allah sehingga aku ikut memakai minyak wanginya. Dan ketika memakai pakaian ia tidak pernah menyebut nama Allah sehingga aku ikut memakai pakaiannya."

* * *

Begitulah, betapa agung faedah membaca basmallah. Syaitan tidak boleh ikut makan makanan orang yang membaca " Bismillahirrahmanirrahim!" Bahkan dalam sebuah hadis Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda bahawa rumah yang dibacakan basmallah, maka syaitan tidak akan berdiam dan bermalam di dalamnya.

Baginda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam mengajarkan umatnya memulai segala perbuatan baiknya dengan membaca basmallah, menyebut nama Allah Subhanu wa Taa'la. Agar perbuatan itu benar-benar penuh barakah, tidak diganggu syaitan dan mendapatkan redha dari Allah Yang Maha Rahman.

Jadi sebelum kita membuat sesuatu perkara hendaklah dimulakan dengan basmallah dan disudahi dengan Alhamdulillah tanda kesyukuran kita. Semoga hidup kita terselamat dari godaan syaitan yang akan sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan hidup anak Adam...

________________________________
* MULAKAN DENGAN BISMILLAH *

0 komenan anda..la la: