Nak Cerita Sket nie...


Ada seorang penduduk zaman Khalifah Abu Bakar meninggal dunia. Setelah dimandikan dan dikapankan, ia diletakkan di sudut rumah untuk disembahyangkan. Sedang hadirin mulai hendak sembahyang, si mayat itu bergerak-gerak..Jangan takut ek...hehe...saspen...Dan mereka berbisik-bisik dan menyangka mayat itu hidup kembali...Lari!! Ahaks..Tak ar...Sambung balik.

Salah seorang daripada mereka maju ke depan dan menghuraikan kain kapan. Dia mendapati di dalamnya ada ular yang sedang membelit mayat tersebut sambil mematuk si mayat. Hadirin lantas mengambil kayu untuk memukul ular tersebut. Ular itu bershahadah lalu berkata dengan fasihnya, " Apakah sebab kamu hendak membunuh aku...Aku tidak bersalah, hanya menjalankan perintah menyeksa mayat ini hingga ke hari Qiamat."

Para hadirin hairan dan bertanya, " Apakah sebabnya hingga kmu disuruh menyeksa mayat ini..." Jawab ular itu: " Mayat ini selama hayatnya telah melakukan tiga kesalahan: Pertama, ia mendengar azan tetapi tidak dipedulikannya dan tidak menunaikan sembahyang dan berjemaah, ia enggan mengeluarkan zakat hartanya, dan ia tidak mahu mendengar nasihat yang baik."

Pengajaran: Ngeri kan kisah nie. Ni baru kat seksaan time nak masuk kubur. Belum lagi kat akhirat kelak. Jadi sama-samalah kita muhasabah dan hisab amalan diri kita selama ni k..
___________________
* PEDIH AZABNYA *

0 komenan anda..la la: